МАНДРИ КАЗКОВИМИ ШЛЯХАМИ Г.Х.АНДЕРСЕНА
Мета: Донести до глядачів велич спадщини Г.Х Андерсена, дати можливість учням краще знати казки великого письменника; навчити дітей радіти,співпереживати,
робити добро,бути безкорисливими, любити людей.
Обладнання: мультимедіа, “робочий”стіл письменника з підсвічниками,герої казок.
Бібліотекар:
-Хтось сказав: наше серце подібне до красивої скриньки-зло, і добро там лежать поруч.Але ось що я вам розповім.Це було в Копенгагені. Якось одна маленька дівчинка продавала сірники:
Дівчинка:
-Купіть, будь-ласка! Купіть, пане!
Бібліотекар:
Але не тихе “ будь-ласка”, ні рученька,яка так тремтіла-ніщо їй не могло допомогти. Люди не бажали зупинятись біля неї.
Хрустів сніг під ногами, засніжені дерева ставали схожі на старовинні перуки, а бідна дівчинка, ніби тоненька свічечка,стояла і пропонувала перехожим сірники.Раптом її голосок зламався,як новорічна скляна кулька. І тоді, ніби почувши той звук,хтось обережно поклав ії руку на плече:
Андерсен:
-Візьми,будь-ласка! Ось тобі монетка!
Бібліотекар:-Мабуть, тут треба було б поставити крапку,закінчивши новорічну казку, але,нажаль, дівчинка,піднявши очі,побачила на шиї принца,не блискуче ,розкішне кашне, а стареньке полотенце.
Дівчинка:
-Ви дуже добрі,мій пане,але я не можу у Вас забрати останнє!
Бібліотекар:
От і все. Лишається тільки сказати,що тим принцом був молодий Г.Х.Андерсен. Пізніше він написав казку.У тій казці дівчинка померла. Але казкар не міг по-іншому зробити. Адже бідні діти, ніби тоненькі свічечки , стояли і далі на вулицях. І добрий Андерсен знав: якщо вони згаснуть, в Копенгагені стане темно і сумно. Ось чому він написав казку із сумним кінцем. Адже тільки сумне робить черствих людей добрішими.
Ось так благородно ввійшов у наше життя великий казкар.А що ми знаємо про цю дивовижну людину?
1 ведучий.
-Я зараз розповім вам цікаву історію. В Данії один вчитель сказав своєму учню: “Ви дурник , юначе , і з Вас ніколи не вийде нічого путнього.Ви збираєтесь марати папір. Ніхто і ніколи не буде читати ваші твори! Їх будуть купувати люди , на сміття !Ви у мене ще заплачете , здоровило , Ви такий”.
Учень слухав ,опустивши голову.Він був довготелесий ,нескладний.На той час йому виповнилося 17 років і серед гімназистів-другорічників , він , дійсно мав не найкращий вигляд. І все-таки вчитель помилився. Як його звали- ніхто не пам'ятає , а незграбного учня знають і люблять всі діти світу.Ви, звичайно,
Догадалися , що ним був наш улюблений Г.Х.Андерсен.
2 ведучий.
-Народився Г.Х.Андерсен в 1805 році у маленькому датському місті Оденсі. Батько його був чоботарем, а мати-прала у багатих білизну.
Маленького хлопчика не жаліла доля: його батьки не могли похвалитися добробутом,злидні завше жили в їх домі.Не дивлячись на те ,що жилося Г.Х.Андерсену не солодко, він , було, заб'ється в якийсь потаємний куточок і починає розповідати всілякі дивні історії своєму старому коту Карлу.Кіт Карл був справжнім слухачем , жаль тільки , що він засинав так і не дослухавши до кінця ту чи іншу казку.
Бібліотекар :Почався 1819 рік , разом з ним і та темна ніч , коли назавжди пішов із життя його батько.А потім , потім були безпросвітні злидні , навчання і школі для бідних і , звичайно , мрії , мрії , мрії...
В 14 років Ганс Христіан з вузликом в руці і 10 монетами в кишені пішов в столицю Данії -Копенгаген на заробітки.Він приніс із собою зошит,куди іх великими помилками записав здоровенними буквами свої перші твори.Тільки в 17 років йому пощастило сісти за парту поруч із другорічниками, щоб здобути освіту,а через 5 років він став студентом Копенгагенського університету.Можна багато цікавого розповісти про життя великого Казкаря: як навчався за рахунок гімназії,працював ткачем,служив у театрі,став знаменитим, а коли його ховали,то за гробом йшов сам король і ціла юрба принців і принцес.Про все це та багато іншого можна дізнатись , прочитавши книги І.Муравйової “ Мій Андерсен” та І.Роздобудько “ Життя знаменитих людей. Г.Х. Андерсен”.
За своє довге життя -а помер Г.Х.Андерсен у 1875 році- він створив безліч казок.Які ж саме імена,розуміння,які людські якості -погані чи хороші -стали об'єктами його казок? Список їх немаленький. Сьогодні ми познайомимося із де-якими з них.
1 ведучий.-Шукаючи свого вірного друга Кая ,бродить тернистими дорогами мужня Герда із казки “Снігова королева”.Вона потрапляє до розбійників, живе у світі чорних вороні вовків,бореться з морозом,мчить на олені і,все-таки, домагається своєї цілі! Рятує Кая від злих чар Снігової королеви.
Мініпостановка казки “Снігова королева”.
1 ведучий.-Хіба це не є вищою людською гідністю,ім'я якій - всеперемагаюча сила любові,стійкість, мужність у досягненні мети.
2 ведучий.- А хіба не про вірність і відданність розповідається в казці
“ Русалонька”.Якщо ви її не читали,прочитайте обов'язково.А зараз, переглянувши театралізований етюд “Русалонька”,уривку цієї казки,ви переконаєтесь,що приваблива героїня Русалонька має найкращі людські якості: сміливість,стійкість в боротьбі,благородство і велику добру душу.
Мініпостановка казки “Русалонька”.
Бібліотекар:-Герої Г.Х.Андерсена домагаються щастя,дякуючи присутній їм мудрості,доброті,мужності, а не за допомогою чарівних сил.
В багатьох казках поруч з милими ,ніжними героями живуть і творять зло мстиві і злорадні персонажі.Вони хочуть затягнути сірими хмарами лицемірства і брехні блискуче сонце щастя.Ці неблагородні якості людської натури отримали під пером Г.Х.Андерсена свої імена: жадібність,підлість,лицемірство.Такі якості люди не дуже хочуть виставляти на світло, бажають ховати їх у тіні.
1 ведучий.-Не треба далеко ходити за прикладами , щоб у цьому переконатись.У “Гидкому каченяті” ми бачимо чванливих жителів пташиного двору,які хизуються своїм знатним походженням і разом з тим дізнаємося про те,які гіркі випробування випали на долю гидкого каченяти, перш ніж він став прекрасним білим лебедем.І ця казка схожа на життя самого Г.Х.Андерсена.
Мініпостановка казки "Гидке каченя”.
1 ведучий.-Люди люблять і цінують казки доброго ,смішного художника. В них відчувається душа самого майстра слова, який вийшов з народу.
2 ведучий.-Ніхто так , як Г.Х.Андерсен не знав, як важко-тяжко живеться біднякам. І він у своїх казках стверджував і вірив у те ,що правда переможе брехню.Що добро восторжествує над злом.
1 ведучий.-Що якщо людина трудиться ,якщо вона майстер своєї справи,то ,обов'язково стане щасливою.
2 ведучий.-І всі діти світу,а також дорослі,які теж колись були дітьми,читають казки Г.Х.Андерсена з любов'ю і вдячністю до його унікального таланту.
Бібліотекар:-Немає сумнівів,що перегдяд уривків із казок Г.Х.Андерсена подарував вам багато щасливих хвилин .Сьогодні , ви діти , мали можливість мандрувати казковими шляхами , завдяки акторам-аматорам театральної студії "Дебют”.Але ця подорож ще не закінчується.
В другому етапі у вікторині “ Найкращий знавець творчості Г.Х.Андерсена” ви можете перевірити свої знання .Переможець отримає цінний подарунок.До зустрічі! Хай щастить!
Вікторина “ Найкращий знавець творчості Г.Х.Андерсена”
ТУР І - “ Казковий ”
1.Казка “ Дюймовочка”: Яке зернятко дала чарівниця жінці?
2.Казка “ Снігова королева” :Яке слово складав Кай у палаці Снігової королеви?
3.Казка “Дикі лебеді” :Скільки коштувала книга ,яку читала Еліза?
4.Казка “Кресало” :Яке останнє бажання попросив виконати солдат перед стратою?
ТУР ІІ – "Біографічний ”
1.Країна , батьківщина Г.Х.Андерсена ?
2.Ким мріяв стати Ганс ?
3.Кому з героїв Андерсена споруджено пам'ятник у Копенгагені?
4.Яка казка схожа на життя Андерсена ?
ТУР ІІІ – "Літературний ”
1.Яку казку називають літературною?
2.Чи знаєте ви героїв улюблених казок? Чий це портрет?” Стара ... з довгою жорсткою борордою і кущистими,навислими бровами”.
3.Чому навчають нас казки Г.Х.Андерсена?
4.У яких казках героїня віддає все найцінніше , що має, заради порятунку дорогої для неї людини ?
|